تحصیلی

چگونه در کنکور موفق شویم؟

هر بار که وارد کلاسی میشوم یا دانش اموزی برای مشاوره کنکور وارد اتاق مشاوره مشود. از من این سوال را میپیرسد که چگونه در کنکور موفق شویم. به نظر من موفقیت در کنکور اتفاقی نیست. هر موفقیتی تعدادی پیش فرض میخواهد که با داشتن آن میتوان موفق شد. از پیش فرضهای موثر در کنکور میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1- داشتن پایه تحصیلی قوی

2- داشتن سرعت مطالعه مناسب

3- داشتن هدف

4- داشتن برنامه

5- مطالعه کمی و کیفی مناسب

6- داشتن مهارت تست زنی

7- شرکت در کنکورهای آزمایشی( گاج، قلم چی، خیلی سبز، گزینه 2، سنجش و …)

8- داشتن کتابهای کمک اموزشی مناسب

باید قبل از شروع شرکت در مسابقه بزرگ کنکور به این پیش نیازها و پیش فرضها خودتان را مجهز کنید.در پارگرافهای بعدی به توضیح هر کدام از مطالب خواهیم پرداخت.

1-داشتن پایه تحصیلی قوی

داشتن پایه تحصیلی قوی یا حداقل متوسط به بالا شرط مهمی برای موفقیت در کنکور است. از انجا که سوالات در کنکور مفهومی وابسته به مفاهیم  پایه های پایین تر است. لذا بهتر است پایه تحصیلی خود را قوی نمایید.

2- داشتن سرعت مطالعه مناسب

طبق تحقیقات محققان سرعت مطالعه یک دانش اموز رتبه برتر بین 200 تا 800 کلمه بسته به متن است.درسته که از قدیم گفتن اهسته و پیوسته. اما این ضرب المثل رو باید برای کنکور تغییر دارد و بشه سریع و دقیق!!!.  افزایش سرعت مطالعه مانند رانندگی یک مهارت است. و نیازمند صرف وقت وزمان است. از انجا که تعداد کتب لازم برای کنکور زیاد است .فقدان سرعت مطالعه مناسب موجب هدر رفت زمان ، خستگی، و در نهایت شکست تحصیلی و کنکور خواهد بود. لذا در حد امکان سرعت مطالعه خود را افزایش دهید.

3- داشتن هدف

فقدان هدف، هدف مبهم موجب سردرگمی و بی برنامگی خواهد شد.تصور کنیدیک روز که در مدرسه اید. مادرتان به مدرسه تلفن میزند و میگوید خانه خود را فروخته ایم. خودت بیا خونه جدید. اولین سوالی که از مادرتون میپیرسید اینه که خونه جدیدمون کجاست. ادرسش چیه. مادرتون اگه بگه خودت پیداش کن تعجب خواهی کرد و میپیرسید مگه میشه. و اگر بگه دقیقا فلان جا هستش سرراست بعد از مدرسه به اونجا میرید. داشتن هدف هم دقیقا مثل این مثاله. اگر از قبل مشخص نکنید هدفتون از درس خوندن و کنکور چیه فقط دارید وقت و زندگی خودتان را هدر میدهید. پس برای خودتان هدف دقیق مشخص کنید. چه رشته ای، چه دانشگاهی و چه رتبه ای میخواهید. همه انها را بنویسید و در اتاق مطالعه خود نصب کنید.

4- داشتن برنامه

بعد از مشخص کردن هدف،لازم است که برای هدف خود برنامه ریزی کنید.بدون برنامه هرگز مطالعه نکنید. انجام و نوشتن یک برنامه را میتوان شخصا یا با کمک یک مشاور انجام داد. یک گام مهم در برنامه پایبندی به برنامه بعد از نوشن ان است. سعی کنید مرتب برنامه روزانه و هفتگی خود را متناسب با پیشرفتها و ضعفهای خود تغییر دهید. و به یک برنامه ثابت وابسته نباشید.

5-مطالعه کمی و کیفی مناسب

برای موفق شدن در کنکور علاوه بر اینکه باید سرعت مطالعه اتون مناسب باشد. باید مطالعه اتان دارای کیفیت باشد. یعنی فقط کتاب جلوی دستتان نباشد و حواستان جای دیگری . باید در زمان مطالعه کاملا متمرکز باشید.مطالب را بصورت مفهومی مطالعه کنید، خلاصه نویسی کنید. یادداشت برداری کنید.در زمان مطالعه فقط مطالعه کنید.

6-داشتن مهارت تست زنی

مهارت تست زنی یکی از ابزارهای فوق ضروری برای یک دانش آموز کنکوری است. اگر چه تست یک ابزار مهم است.  و توصیه  همیشگی من به داوطلبان استفاده زیاد از تست است .متاسفانه اکثر انش آموزان فقط اقدام به خرید کتابهای تستی میکنند و اگر از بیشتر انها بپرسی هر کتاب  کمک درسی و تستی را چند بار خوانده اند. اغلب می خندند و میگویند یک دور نصفه نیمه یا هیچ. علاوه بر این مشکل، بیشتر دانش آموزان علاوه بر تست نزدن ، فاقد مهارت تست زنی هستند. یعنی نمیدانند چگونه تست بزنند.

برای اینکه بدانید چرا لازم مهارت تست زنی داشته باشید لطفا به این فیلم دقت کنید.

مهارت تست زنی

برای اینکه در تست زنی مهارت پیدا کنید لازم است بدانید که تست زنی 5 مرحله مهم دارد که باید هر کدام را به طور دقیق  مرتب انجام دهید تا بر آن مسلط شوید.

1- تسلط بر روشهای تست خوانی

2- تسلط بر روشهای تست زنی

3- تسلط بر تکنیکهای تست زنی

4- تسلط بر تحلیل تست

5- تسلط بر جمعبندی

همیشه تعداد افراد سودجو و کلاهبردار میگویند روشهای میانبر برای موفقیت وجود دارد. گاهی من تعدادی از این روشها را امتحان کرده ام. مثلا از طریق یادگیری یک ترفند میشه به چندین سوال جواب داد. لازمه بدونید. این ترفندها موفتی هستند.و از بین سوالات کنکور نهایتا یک یا دو سوال برای این ترفندها مصداق دارد. بجای دست زدن و چنک انداختن در طناب پوسیده تبلیغات کلاهبردارن و شیادان ، یک بار برای همیشه مهارت تست زنی را یاد بگیرید چرا که  از طریق تسلط بر مجموع مهارتهای تست زنی میتوان در کنکور بدون چون و چرا موفق شد.

موفق شدن در کنکور تضمینی

                                           موفق شدن در کنکور

7- شرکت در آزمون های آزمایشی

شرکت در آزمونهای آزمایشی اجباری نیست، این ازمونها وسیله ای برای سنجش میزان پیشرفت وضعف شما هستند. بدون این آزمونها هم امکان موفقیت وجود دارد. چون اصل خود شما، شیوه مطالعه شما و میزان تسلط بر ابزارهای موفقیت کنکور است. پیشنهاد من این است که در صورت داشتن توانایی مالی حتما در یکی از ازمونهای آزمایشی شرکت کنید. در انتخاب آزمونهای آزمایشی به تراز، جامعه آماری، خدمات پشتیبانی، هرینه، کارنامه، برنامه راهبری انها دقت کنید.فراموش نکنید که  هیچکدام از ای ازمونهای ازمایشی بد یا خوب کامل نیستند .شما هستید که انها را خوب یا بد میکنید. نکته دوم اینکه هرگز هرگز همزمان در چند کنکور آزمایشی شرکت نکنید و از این شاخه به ان شاخه نپرید.

8- داشتن کتابهای کمک اموزشی مناسب

یکی از وسایل و ابزارهای عالی برای موفقیت در کنکور کتابهای درسی است. اما در کنار کتابهای درسی میتوان در صورت امکان از کتابهای کمک درسی نیز استفاده کرد. در صورت استفاده از کتابهای کمک درسی، کتابی بخرید که متناسب با پایه و توانایی و سطح تسلط درسی شما باشد. در غیر این صورت بلااستفاده خواهد ماند.اگر قدرت تهیه کتاب کمک درسی هم ندارید میتوانید انها را از کتابخانه مدرسه یا محل زندگی خود به امانت بگیرید. یا پی دی افهای انها را دانلود و چاپ نموده و استفاده نمایید.

سخن پایانی

موفق شدن در کنکور،دغدغه بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی است. اما این موفقیت بدون داشتن ابزارهای مناسب غیر ممکن است. در این مقاله  ابزارهای و پیش نیازهای مهم برای موفق شدن را به تفصیل توضیح دادیم . در صورت تمایل سوال خود را از طریق بخش  پاسخ به سوالات ارسال فرمایید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *